Kardinalens första besök i församlingen Santa Maria degli Angeli

Tisdagen den 5 december besökte kardinal Arborelius församlingen Santa Maria degli Angeli för första gången. Besöket inleddes med en rundvisning av den dåvarande kyrkoherden don Franco Cutrone i den fantastiska kyrkan.

Därefter fick kardinalen träffa församlingsmedlemmar som berättade om verksamheten i Santa Maria degli Angeli. Församlingen är mycket engagerad i hjälp till svaga och utsatta men också ekumeniskt inriktad.

Efteråt bjöds på en god hemlagad buffé som församlingsmedlemmarna generöst hade förberett.

Onsdagen den 6 december fick kardinalen se hur lekmännen i församlingen praktiskt arbetar med stöd till socialt utsatta. Kardinalen besökte mottagningen där hemlösa kan få hjälp med kläder, medicin och måltider. Han fick även se lokalerna där man erbjuder utsatta kvinnor mat, dusch och tillfällig sovplats.

I församlingens aula fanns en bild på f Ragheed Aziz Ganni som prästvigdes i just Santa Maria degli Angeli och som vi i stiftet känner från hans besök i framförallt Södertälje. Församlingen vårdar minnet av honom efter det att han mördades i Irak år 2007.

Under några timmar tog kardinalen emot media och intervjuades i över tre timmar av reportrar från bland andra Rome Reports, EWTN, Dagens Nyheter och Catholic News Service.

På eftermiddagen bjöd representanter från Svenska Institutet i Rom på en mycket intressant presentation av kyrkans historia. Santa Maria degli Angeli byggdes ju redan på 300-talet e. Kr. som romerska bad. På 1500-talet fick Michelangelo uppdraget att göra om termerna till en kyrka.

Kl. 18:00 började den högtidliga mässan då kardinalen tog sin titelkyrka i besittning. Bilder från mässan kan ses här.

Direkt efter mässan samlades alla koncelebranter, de inbjudna från församlingen och kardinalens gäster för att bevittna det dokument (il rogito) som beskriver att och hur kardinalen har tagit sin titelkyrka i besittning.