24 april: minnesdag för dödade kristna

Den 24 april 1915 arresterades och mördades flera hundra armenier i nuvarande Istanbul. Det blev början till dödande av mer än en miljon armenier, men också hundratusentals assyrier, syrianer, kaldéer och greker - samtliga kristna. Till minne av detta massmord hålls årligen minnesstunder världen över den 24 april. Också här i Sverige hålls manifestationer på olika håll.

Det armeniska folket har fått lida mycket under 1900-talet. Nu senast under hösten 2023 då över 100 000 etniska armenier fick fly från sina hem i enklaven Nagorno-Karabakh, efter en långvarig tvist med grannlandet Azerbajdzjan. Vintern har varit sträng och livet har varit extra svårt för dessa traumatiserade internflyktingar i Armenien. Det inte så välbärgade landet har haft det svårt att härbärgera så många nyanlända på så kort tid. Men med omvärldens stöd har dock tusentals av dessa flyktingfamiljer fått hjälp med mat, sjukvård, husrum och stöd till att integreras i samhället.

Också Stockholms katolska stift har hjälpt till med att lindra nöden för en del av de drabbade. Ett sådant begränsat stödprojekt startades hösten 2023 i samarbete med Armeniska Apostoliska kyrkan i Sverige i samarbete med Sankt Johannes församling som täcker tre byar i regionen Ararat dit flyktingarna har sökt sig. Totalt har 325 personer fått matpaket, hygienartiklar och varma kläder för att klara sig under vintermånaderna. Också många barn och äldre har fått psykosocial assistans för att hantera sina trauman.

Läs hela texten av Charles Câmara här.

Folkmordsmonument i Armeniens huvudstad Jerevan. Foto: Charles Câmara.