Skaraborgs katolska församling

Församlingen, med ca 1200 medlemmar, omfattar geografiskt det gamla Skaraborgs län. Församlingens skyddshelgon är den helige biskop Brynolf av Skara och den heliga Elin av Skövde. Församlingskyrka och expedition finns i Skövde. Kyrka och församlingslokaler finns också i Lidköping, som tidigare var församlingens huvudort.

Församlingen leds av två präster från Kapucinorden, tillsammans med en ordensbroder och många frivilliga i församlingens olika aktiviteter.

Kyrkan i Skövde är helgad till Jungfru Maria av Rosenkransen; kyrkan i Lidköping är helgad till den helige Brynolf av Skara.

Mässor firas dagligen i Skövde och varje söndag i Lidköping. Återkommande firas också mässor i Mariestad, Götene och Falköping.

Här finns församlingens egen förteckning över alla mässtider.

Karta

Skolgatan 17
541 31, Skövde

Fax:

Webb: katolskakyrkanskovde.se/

Präst

p. Marek Gil OFMCap

Kyrkoherde

p. Marek Gil OFMCap

svenska, arabiska, latin, polska, spanska

Riter

romersk rit

Kontakt

Mässorna i Lidköping firas i "Den helige Brynolfs kyrka" på adress: Västergatan 16, 531 52 Lidköping.