Caritas

Caritas Sverige är den katolska kyrkans biståndsorganisation och ingår i Caritas Internationalis; internationella Caritas som är ett av världens största biståndsnätverk som förenar drygt 160 katolska nationella biståndsorganisationer i över 200 länder.

Kriget i Ukraina - så arbetar Caritas Sverige

Situationen i Ukraina är mycket svår och miljontals människor tvingas på flykt när landet attackeras och invaderas. Många flyr även till Sverige och behöver hjälp. Caritas Sverige arbetar intensivt med samordning och organisation för att kunna möta flyktingarnas behov.

Volontärpool

Vill du bli en av våra volontärer? Välkommen att höra av dig på e-post caritas@caritas.se . Kunskaper i ukrainska, ryska eller polska värderas högt.

Samordning av erbjudanden om hjälp

Caritas tar emot erbjudanden om hjälp från privatpersoner och företag om:

• Tillfällig bostad
  • Transporter
  • Gåvor (hygienartiklar, torrvaror, leksaker o dyl)
  • Att vara kontaktperson/-familj, att helt enkelt vara en medföljande medmänniska som kan stötta en nyanländ flykting och hjälpa personen att finna sig till rätta i det nya landet.

Vill du erbjuda din hjälp? Välkommen att höra av dig på e-post caritas@caritas.se

Insamling

Caritas Sverige har en pågående insamling till Ukraina: Swish: 900 4789. BG 900-4789. Märk gåvan: Ukraina.

De insamlade pengarna används av de Caritas-nätverk, i Ukraina och grannländerna, som ger direkt hjälp till de krigsdrabbade.

Samarbete med katolska församlingar

Stockholms katolska stifts samtliga församlingar har mobiliserats för att hitta volontärer som kan erbjuda tillfälliga boendeplatser, agera som kontaktpersoner/-familjer och stötta ukrainska ungdomar.

Tips och råd till församlingar som möter människor i nöd

Caritas Sverige har tagit fram en vägledning för församlingar som blir kontaktade av människor som söker ekonomisk hjälp. Vägledningen kan laddas ner här.

Samarbete med myndigheter och ideella organisationer

Stiftet och Caritas Sverige har täta kontakter och löpande dialog med representanter för regeringen, polisen, länsstyrelserna, Migrationsverket, m fl.

Caritas samarbetar även med aktörer inom civilsamhället som kyrkor, samfund och hjälporganisationer.

Mötesplats Caritas

Mötesplats Caritas i Stockholm är en mötesplats för flyktingar, migranter, asylsökande och nyanlända. Mötesplatsen erbjuder en trygg och välkomnande miljö, medmänskligt stöd, samtal, gemenskap, information, rådgivning och fika.

Mötesplatsen är bemannad med Caritas anställda, praktikanter och volontärer. Läs mer här.

Vill du starta en Mötesplats Caritas i din församling?

För den som vi starta upp en mötesplats för flyktingar i sin egna församling har Caritas Sverige samlat råd och tips i den här skriften.

För mer information och råd, välkommen att kontakta Marie Eidem eller Greger Hatt på Caritas Sverige.