Världsungdomsdagen

Vad är Världsungdomsdagen?

Ungefär vart tredje år firas den internationella Världsungdomsdagen (VUD) på någon plats i världen.

Mer än en miljon unga från hela världen samlas då för att träffas, be och dela trons glädje. Musik, katekes, hav av färgglada flaggor och långa matköer är delar av VUD-upplevelsen.

Några av höjdpunkterna är att tillsammans med påven be Korsvägen och vandringen till det stora fältet där pilgrimerna övernattar för att på morgonen fira en stor utomhusmässa med påven. Denna manifestation av den universella kyrkan vill främja fred, enhet och solidaritet bland alla folk, och är ett tillfälle för evangelisation och förnyelse för hela kyrkan.

Veckan innan själva Världsungdomsdagen brukar föregås av "Dagarna i stiften". Då välkomnas pilgrimerna för att under en vecka bo i värdfamiljer och tillsammans med en lokal församling uppleva utflykter, kultur och religiösa traditioner.

Nästa Världsungdomsdag firas i Seoul 2027.

VUD-teamet och kontaktuppgifter

Elin Jönsson, VUD-koordinator

Louise Tullberg, vice VUD-koordinator

Alexis Alling, andre vice VUD-koordinator

Välkommen att kontakta ledningsgruppen genom vud@katolskakyrkan.se.

Övriga kontaktpersoner:

F Joseph Rizk, liturgisk samordnare