Föreläsning "Att följa Jesus in i synagogan" - 17 november

Den kristna kyrkans liv och uttryckssätt är mycket präglad av det judiska sammanhang där
Jesus, lärjungarna och den tidiga kyrkan hörde hemma – och som även idag lever och
utvecklas. "Rötter och liv" är en dag då vi påminns om det nära släktskapet och hur den kristna trons rötter i den judiska miljön märks i kyrkans teologi, gudstjänstfirande och högtider.

Söndagen den 17 november ger teol dr Göran Larsson en föreläsning inom ramen för "Rötter och liv" med temat "Att följa Jesus in i synagogan".

Göran Larsson är präst i Svenska kyrkan, f d direktor vid Svenska Teologiska Institutet i Jerusalem, ledande expert på biblisk judendom och relationerna mellan kristna och judar.

• Plats: Brunnsgränd 4, Gamla stan, Stockholm
  • Tid: Söndagen den 17 november kl 18-20
  • Anmälan sker via Sensus hemsida  senast 15 november
  • Arrangör: Kommissionen för interreligiös dialog i Stockholms katolska stift (KID) i samarbete med SENSUS.

Varmt välkommen!