Skriftserien "Justitia et Pax reder ut begreppen"

Rättvise- och fredskommissionen i Stockholms katolska stift presenterar en rapportserie med avstamp i den katolska kyrkans sociallära.

"Justitia et Pax reder ut begreppen" är sex korta rapporter i ämnen som omfattas av kommissionens verksamhetsområde och ligger i linje med dess uppgift att främja de troendes kunskap om och engagemang i den katolska socialläran.

I denna film samtalar Helena D'Arcy med p Thomas Idergard SJ och Lars F Eklund om rapporten som Lars har skrivit.

Texterna vill vara underlag för reflektion och samtal i de katolska församlingarna runt om i stiftet. Justitia et pax hoppas att materialet kan hjälpa att få klarhet i några grundläggande begrepp och villkor som rör den katolska sociallärans kärna.

Rapporterna är publicerade i nedladdningsbar pdf-form och kan skrivas ut av församlingar, grupper och för privat bruk. Mer information om varje rapportförfattare finns på sista sidan i respektive rapport.

Katolska socialläran i svensk översättning finns att beställa via Veritas förlag.