Sjukhussjälavård - andlig vård i vården

Sjukhuskyrkan är ekumenisk och arbetar med andlig vård inom hälso- och sjukvården, vilket exempelvis innebär enskilda samtal, krisstöd vid akuta situationer samt gudstjänstfirande. Sjukhuskyrkan vänder sig till patienter, närstående och personal oberoende av religion.

Samtalen tar sin utgångspunkt i det patienten eller den närstående vill tala om. Det kan handla om sjukdom och lidande, hopp och vanmakt, liv och död, tro och tvivel. Osäkerheten kring en diagnos, ett hastigt dödsfall, en olycka med oviss utgång, psykisk ohälsa, upptäckten av en kronisk sjukdom, ett nyfött barn som dör…  Vardagen ställs på ända ibland! I de situationerna utgör Sjukhuskyrkan ett stöd och en samtalspart.

I Sjukhuskyrkan arbetar präster, pastorer, diakoner, ordenssystrar och assistenter. Sjukhuskyrkans medarbetare har tystnadsplikt och tjänsterna är avgiftsfria.

Lund

Iwona Dekajlo