Kardinal Arborelius i media

2024

Tidskriften Signum publicerade i januari en lång intervju med kardinalen med anledning av hans 25-årsjubileum som biskop.

2023

National Catholic Reporterpublicerade en artikel om kardinal Arborelius och biskop Karin Johannessons besök i Washington i september.

I augusti intervjuades kardinalen, tillsammans med biskop Karin Johannesson i amerikanska "The Pillar".

Kardinal Arborelius medverkade i ett avsnitt av podcasten "En kristens resa" den 29 maj.

Den 5 mars sändes en intervju med kardinalen i programmet "SOUL" på italienska TV2000.

Tyska kath.net publicerade en intervju med kardinal Anders Arborelius den 23 februari.

2022

Den 25 juli medverkade kardinal Arborelius i SVT Morgonstudion för att tala om påvens Kanada-resa.

I ett inslag i P1:s Godmorgon världen den 17 juli kommenterade kardinalen påvens besök i Kanada.

Vatican News sände den 20 april en intervju med kardinal Arborelius.

Kardinalen medverkade i Ekots Lördagsintervju på påskafton den 16 april.

Tidskriften Fokus publicerade den 5 april en artikeln "Vi övar oss på att dö när vi somnar" av kardinal Arborelius.

2021

Kardinalen medverkar i P2 Dokumentär i avsnittet Sanningen bakom "Kvartett vid tidens ände" den 13 februari.

I podcasten "Perspektiv" den 30 januari intervjuar Per Grankvist kardinalen om förlåtelsens funktion.

I januariavsnittet av Signumpodden med John Sjögren medverkar kardinal Arborelius i ett samtal om lidandets problem.

Den 8 januari publicerade tidskriften Crux en intervju med kardinalen angående coronapandemin.

I januari samtalade kardinalen med Mattias Martinson i podcasten "Martinson möter".

2020

Den 14 december publicerade tidningen Dagen en debattartikel av kardinalen där han vädjade till regeringen om att vi skulle få fira jul i kyrkorna.

Den 13 december medverkade kardinal Arborelius i podcasten "Oaspodden". Avsnittet heter "Hanna möter biskop Anders".

Den 12 november medverkade kardinal Arborelius i Kulturveckan på SVT i ett samtal om filmen "I am Greta".

Den 9 november intervjuades kardinalen i tyska Domradio om katolska kyrkan i Sverige.

Den 28 oktober deltog kardinalen i ett samtal om "internets skyddshelgon" Carlo Acutis i SVT Morgonstudion.

I oktobernumret av "Catholic Herald" bidrog kardinal Arborelius med en text om katolicismen i Sverige.

Den 13 oktober intervjuades kardinal Arborelius i schweiziska "Radio Maria".

Den 24 juli intervjuades kardinalen i P1 Morgon om den nyligen publicerade handboken från Vatikanen om hantering av övergrepp på minderåriga.

Den 1 mars gästade kardinal Arborelius podcasten "Kunskap bit för bit". Avsnittet heter "Bland syndare och helgon".

Den 21 januari gjorde tidningen "Mitt i Södermalm" ett personporträtt av kardinal Arborelius. Intervjun resulterade i både en film och en artikel.

2019

Under 2019 samtalade författaren och föreläsaren Daniel Swärd med kardinal Arborelius för sin intervjuserie "Inspirerande människor" som finns på youtube. Resultatet blev två intervjuer: "Vad är tro och andlighet?" samt "Vad gör en kardinal, biskop, präst och munk: Anders Arborelius".

2018

Den 1 september sändes en Helgmålsringning med kardinalen inspelad i Rom. Programmet finns på SVT play.

Den 11 juli publicerades ett samtal mellan Eric Schüldt kardinal Arborelius i podcasten "60 minuter". Länk till podcasten finns här.

Den 24 juni publicerades en intervju av Johar Bendjelloul med kardinalen i podcasten "DN Intervju". Intervjun finns här.

Den 14 juni intervjuades kardinal Arborelius av tidskriften Signum om Ad limina-besöket i Rom. Här finns intervjun.

Den 2 februari publicerade SvD Perfect Guide en intervju som Victor Johansson gjorde med kardinalen. Den kan läsas här.

Den 4 januari var kardinalen julgäst i P1-morgon. Hör intervjun här.

2017

Den 14 december utsågs kardinal Arborelius till Årets svensk av nyhetsmagasinet Fokus. Läs intervjun av Johan Hakelius som publicerades i Fokus samma dag här.

Den 12 oktober deltog kardinal Arborelius i Chefdagen. I samband med detta publicerade SvD Näringsliv en intervju med kardinalen om hans ledarskap. Läs intervjun här.

Den 1 oktober intervjuades kardinalen i Söndagsintervjun i P1. Hör intervjun här.

Den 22 september publicerades en lång intervju med kardinalen i Dagen. Läs den här. Här finns artikeln i engelsk översättning.

Den 15 augusti firades en tacksägelsemässa i Stockholm då kardinalen togs emot i sin domkyrka. Mässan direktsändes av SVT och kan ses på SVT play.

Den 16 juli 2017 sändes kardinal Arborelius sommarprogram i P1 som man kan höra här.

Den 29 juni 2017 firade de nyblivna kardinalerna en mässa tillsammans med påve Franciskus på Petersplatsen i Rom. Se mässan på SVT play.

Den 28 juni 2017 publicerades en intervju med kardinalen i NCR som kan läsas här.