Avlat

Under Jubelåret kan man erhålla fullständiga avlat. Avlaten innebär att kyrkan efterskänker en ålagd botgöring på vissa villkor och ofta i samband med en vallfärd eller besök i en särskild kyrka på vissa dagar. Avlaten var viktigare på medeltiden, då botgöringen kunde bli mycket hård.

Det är viktigt att skilja mellan avlösning (absolution) och avlat. Avlösning ges i bikten och innebär att begångna synder blir förlåtna. Avlaten är en befrielse från den bot som syndaren efter bikten och avlösningen måste avlägga som gottgörelse inför Gud och människor.

Avlaten betyder alltså inte att man får syndernas förlåtelse utan bikt. Fortfarande gäller samtliga villkor för erhållande av absolution genom försoningens sakrament – endast boten efterskänks.

Villkor för avlat

• En from pilgrimsfärd till någon av jubelårets heliga platser (exempelvis en av de fyra påvliga huvudbasilikorna i Rom)
  • Andaktsfulla besök till andra heliga platser (den egna domkyrkan eller andra heliga platser utsedda av stiftsbiskopen).
  • Barmhärtighetsverk och botgöring

All information om avlat under Jubelåret 2025 finns i påvens kungörelse "Hoppet sviker oss inte".

”Avlaten är jubelårets nåd som låter oss upptäcka hur outtömlig Guds barmhärtighet är

Påve Franciskus