Heliga portar

Jubelåret invigs med att påven på julafton öppnar den heliga porten i Peterskyrkan.

Under dagarna som följer öppnas de heliga portarna i de övriga påvliga basilikorna i Rom. Öppnandet av den heliga porten är symboliskt för jubelårets erbjudande att ge de troende en "extraordinär väg" till frälsning.

Förutom Peterskyrkan finns de heliga portarna i

• Lateranbasilikan (Basilica di San Giovanni in Laterano)
  • Paulusbasilikan utanför murarna (Basilica di San Paolo fuori le Mura)
  • basilikan Santa Maria Maggiore

De heliga portarna står öppna under hela jubelåret – och endast då. När jubelåret avslutas stängs de heliga portarna.

Vad förväntas av en pilgrim till en helig port?

Att komma fram till den heliga porten är att ha nått målet för en vallfärd. En vallfärd är en av många möjliga särskilda gärningar som uttrycker viljan till fullständig förnyelse och fortsatt med-vandring med kyrkan på orten och i hela världen.

Som pilgrim ska man ta emot försoningens sakrament; man biktar sig, för att vara i “nådens tillstånd”. Pilgrimen måste vara medveten om att inte genom svår synd ha skilt sig från nåden, Guds Ande måste åter ha tagit sin boning i syndaren. Först då blir pilgrimen beredd att gå vidare på den kristnes väg.

Pilgrimen tar avstånd från all synd och går efter en fullständig bikt till den heliga kommunionen.

Pilgrimen ber sedan i enlighet med den helige Faderns intentioner; bönen skall stå i en form av andlig gemenskap med kyrkans högste herde, Petri efterföljare. Denna bön har ingen fastställd form - man kan be Fader vår eller Var hälsad Maria, men också någon annan bön, även en fritt formulerad. Det väsentliga är alltså denna inre gemenskap med påven och därmed med hela kyrkan.

Nordiskt pilgrimsprogram i Rom

1–3 februari 2025 i Rom anordnas ett jubelårsprogram för pilgrimer från de nordiska länderna. Kardinal Arborelius och biskoparna i de övriga nordiska länderna medverkar.

Pilgrimerna får möjlighet att fördjupa sin tro och be med den helige Fadern och hela kyrkan om ett förnyat engagemang för sitt personliga vittnesbörd om Jesus Kristus och det heliga Evangeliet.

Pilgrimsprogrammet omfattar besök i de påvliga basilikorna där en Helig port har öppnats för Jubelåret 2025.