Karmeliter OCD

Order of Discalced Carmelites - Den saliga Jungfru Marias brödraorden av berget karmel

Det var på berget Karmel, i nuvarande Israel, som de första karmelitbröderna bodde som eremiter på 1100-talet. Karmel är en kontemplativ orden, därför ägnas mycket tid åt bön. Det förtroliga umgänget med Gud i bönen och i den Heliga Skrift är kärnpunkten i Karmels liv. Karmeliternas ordensregel är mycket kortfattad, huvudsakligen bestående av citat från Bibeln, och allt i den syftar mot det väsentliga för att nå fram till föreningen med Gud.

Sedan 1967 har Karmelitbröderna ett kloster i Sverige. Det ligger i en gammal renoverad bondgård i Tågarp, tre mil söder om Helsingborg. Från detta kloster kommer kardinal Anders Arborelius.

Jämte sitt böneliv i ensamhet utövar bröderna själavård och driver ett reträtthem i Tågarp. Bröderna står till förfogande för samtal med gäster om så önskas. Dessutom predikar de vid reträtter, håller föredrag och publicerar böcker med andligt innehåll.

Vår Fru av Berget Karmels bröder och systrar samverkar både på det andliga och praktiska planet. I Sverige tar sig detta bl.a. uttryck i ett bokförlag som utger andlig, karmelitisk litteratur.

Festdag: 16 juli

Här kan du läsa karmeliters egna berättelser om sin kallelse.

Provincial Karmelieten

Karmeliternas förlag

E-post: forlaget@karmel.se

Tidskriften Karmel

Utgivare: Karmeliterna i Tågarp och Glumslöv.