Ledig tjänst: Sveriges Unga Katoliker söker en kanslichef

Till riksförbundet Sveriges Unga Katolikers kansli, som är beläget i Gamla stan i Stockholm, söker vi en kanslichef med övergripande ansvar för kansliets vardagliga arbete som innefattar:

• personalansvar/arbetsledaransvar för övriga sju anställda (varav några jobbar på olika platser runt om i landet)
  • organisationsledning/organisationsutveckling
  • riksförbundets ekonomi

Kanslichefen har ett nära samarbete med riksförbundets styrelse och agerar utifrån årsmötets beslutade budget, handlingsplan och aktiviteter. Arbetet inom SUK är mycket varierande och personligt utvecklande.

Sveriges Unga Katoliker (SUK) är en fristående riksorganisation som i dagsläget engagerar cirka tre tusen katolska barn och ungdomar  i Sverige. Förbundet ska samla barn och ungdomar i tron på Gud och kunskapen om den katolska kyrkan och verka som medlemmarnas röst inom kyrkan och samhället.

Arbetsuppgifter:

• Personalansvar: Arbetsledning, uppföljning, stöd och utveckling av SUK:s anställda.
  • Verksamhetsansvar: Genom ett nära samarbete med SUK:s styrelse och enligt årsmötets fastställda verksamhetsplan ska kanslichefen finnas med och organisera samt leda SUK:s organisation, verksamhet, och aktiviteter.
  • Ekonomiansvar: Hantering av Riksförbundets tillgångar och utgifter – budget, bidrag, löpande ekonomi (ej bokföring).

Kvalifikationer:

• Ha en akademisk examen eller dokumenterad erfarenhet av ledarskap, organisationsutveckling, budgetansvar eller personalledning. Personalvetare anses som meriterande.
  • Erfarenhet av föreningsliv och ungdomsorganisationer, samt goda kunskaper om myndighets- och andra stödorganisationers kontakter.
  • Du ska kunna arbeta både självständigt och tillsammans med andra samt ta egna beslut.
  • Du ska vara en god kommunikatör, socialt erfaren och lyhörd men även bestämd och tydlig.
  • Du ska kunna kommunicera tydligt såväl i tal som skrift.
  • Du tror på och står för SUK:s vision och har ett brinnande intresse för ungdomsarbete.
  • Du känner till och stödjer den katolska kyrkans lära
  • Förutom professionella kvalifikationer önskar vi att du har ett aktivt andligt liv.

Omfattning: 50%-100%

Sista ansökningsdag: 2019-10-20

Tillträde: Senast 1 december eller enligt överenskommelse

Lön: Fast månadslön

Anställning: Inleds med vikariat under avgående kanslichefs föräldraledighet, därefter tillsvidareanställning.

Upplysningar om tjänsten: Kanslichef Alexander Kegel: alex@suk.se, 0707-350647

Sänd ditt CV samt ett brev som berättar varför Du är Sveriges Unga Katolikers nästa kanslichef. Ansökan skickas till rekrytering@suk.se.

Varmt välkommen med din ansökan!