Svenska ungdomar med kardinal Arborelius och påve Franciskus på Världsungdomsdagarna i Panama

Just nu deltar 200 000 unga katoliker från 155 länder på Världsungdomsdagarna i Panama City. Sverige representeras av 70 ungdomar från olika delar av landet som befinner sig på Världsungdomsdagarna tillsammans med kardinal Anders Arborelius. Under onsdagen anländer även påve Franciskus till Panama.

De första Världsungdomsdagarna hölls år 1985 på initiativ av påven Johannes Paulus II som ville att världens unga skulle mötas, dela sin tro och fira gemenskapen i kyrkan. Sedan dess har Världsungdomsdagarna arrangerats på olika ställen i världen vart tredje år. Förra gången, i juli 2016, samlades runt en miljon ungdomar i Krakow i Polen.

Detta gigantiska internationella ungdomsevenemang består av två delar: den första kallas för "Days in the Diocese" och ägde rum i förra veckan. Den svenska gruppen fick då besöka lokala församlingar i Cartago på Costa Rica, bo hos värdfamiljer och delta i aktiviteter med lokala ungdomsgrupper.

Den andra delen av Världsungdomsdagarna startade den 22 januari och består av det officiella programmet i Panama City som erbjuder allt från konst och kultur till katekes, korsvägsandakt och mässor. Som avslutning firas en stor utomhusmässa med påve Franciskus den 27 januari.

Stiftets ungdomskonsulent Elin Jönsson upplever evenemanget för första gången: "Världsungdomsdagarna är en fantastisk chans att uppleva glädjen i tron och ett globalt syskonskap. Mötena mellan människor gestaltar Guds rike, en värld av fred, solidaritet och glädje."

Unga svenska katoliker på väg till öppningsmässan för Världsungdomsdagarna