Svensk kristenhet slöt upp för konvertiter med ljusmanifestation på Sergels torg

Svensk kristenhet samlades under onsdagskvällen till manifestationer för konvertiter på många platser runt om i landet. I Filadelfiakyrkan i Stockholm deltog landets kyrkoledare i en ekumenisk gudstjänst. Därefter hölls en ljusmanifestation på Sergels torg.

Kvällens manifestationer uppmärksammar systematiska brister som kyrkorna tycker sig se i Migrationsverkets hantering av konvertiter i asylprocessen. Detta är en fråga som engagerat många församlingsmedlemmar i olika samfund.

Förbönsgudstjänsten i Filadelfiakyrkan i Stockholm samlade cirka 500 besökare.

Under torsdagen kommer en delegation från Sveriges kristna råd att besöka Migrationsverket för att bland annat möta generaldirektör Mikael Ribbenvik för ett samtal om konversion som asylskäl. De kyrkoledare som kommer att delta i mötet är Anders Arborelius, Lasse Svensson och Karin Wiborn samt representanter från SKR:s arbetsgrupp för migration och integration.

Fotograf: Mikael Stjernberg