Om häftet ”Jämställd i kyrkan – ett samtalsmaterial om jämställdhet och katolska kyrkan”

Både i samhället och i vår kyrka är jämställdhet ett hett diskussionstema.

När stiftets Jämställdhetsråd i samarbete med studieförbundet Bilda gav ut häftet ”Jämställd i kyrkan – ett samtalsmaterial om jämställdhet och katolska kyrkan” var man mycket medveten om detta.

Syftet med häftet är att det ska fungera som ett samtals- och diskussionsunderlag i slutna grupper som exempelvis studiecirklar och pastoralråd eller mellan enskilda individer i församlingen. ”Jämställd i kyrkan – ett samtalsmaterial om jämställdhet i katolska kyrkan” är tänkt som utgångspunkt för samtal och är alltså inte ett uttryck för kyrkans tro och officiella syn.

Det är angeläget att belysa de frågor som ställs i det offentliga rummet som utmanar vår katolska syn och diskutera hur vi kan besvara dessa utmaningar.  Vi hoppas på sikt att samtalsmaterialet kan bidra både till en inomkyrklig dialog och till dialog med samhället i stort och göra det möjligt för oss att föra fram katolska synpunkter och värderingar.