Skolsystrar de Notre Dame SSND

Skolsystrar de Notre Dame

Skolsystrar de Notre Dame grundades 1833 i Tyskland av Maria Theresia Gerhardinger för att ge skolutbildning åt fattiga flickor.

Med tiden fick även pojkar i alla åldrar och från alla samhällsklasser undervisning genom systrarnas försorg då verksamheten utvecklades att omfatta barnhem, daghem, fackskolor, gymnasier och olika slags undervisningsprogram mm.

Att gå dit man är kallad och där behoven finns har alltid varit vägledande enligt grundarens motto: "Gör det han säger åt er." (Joh 2:5). I slutet av 1900-talet fanns omkring 5 800 systrar i sammanlagt ett 30-tal länder i Europa, Amerika, Asien och Afrika.

Skolsystrarnas regel bygger på den helige Augustinus regel. Eukaristifirande, eukaristisk tillbedjan, Kyrkans tidebön, bibelstudium, meditation och annan bön enskilt och gemensamt samt ett liv i enkelhet och gemenskap i Marias anda genomsyrar klosterliv. Alla systrarnas gudstjänster är öppna för besökare.

Festdag: 9 maj

Bayerische Ordensprovinz