Information till församlingar

• Flagga på halv stång. Observera att i Sverige halas flaggan vid solnedgången, eller senast kl. 21.00. Man flaggar dels på dödsdagen, dels på begravningsdagen. Om dödsbudet kommer på kvällen flaggas dagen efter dödsfallet.
  • Placera på lämplig plats ett foto av påven, ett tänt ljus och en kondoleansbok. Kondoleansböcker har sänds ut till alla församlingar från biskopsämbetet.
  • Kondoleansböckerna skickas från församlingarna direkt till nuntiaturen som i sin tur skickar dem vidare till Vatikanen. Kondoleanserna från hemsidan kommer att skrivas ut och sändas till Vatikanen ihop med kondoleansböckerna.
  • Håll i möjligaste mån kyrkan öppen. Det kan också vara lämpligt att ringa i kyrkklockorna.

För församlingar - liturgi

• Alla församlingar ansvarar själva för sina egna requiemmässor.
  • Katolska liturgiska nämnden har färdigställt liturgi och de förböner som ska användas vid requiemmässorna.
  • Liturgisk färg vid requiemmässor för påvar är företrädesvis rött.
  • De präster som önskar koncelebrera och närvara vid de requiemmässor som firas i domkyrkan anmäler det till mailadressen kontakt@katolskakyrkan.se