Kardinal Arborelius utnämnd till medlem av Vatikanens ekonomiråd

Påve Franciskus har utnämnt kardinal Anders Arborelius till medlem av ekonomirådet i den romerska kurian.

Ekonomirådet ansvarar för tillsynen av ledning och struktur inom administrativa och ekonomiska verksamheter inom kurian, Heliga stolen och Vatikanen. Rådet skapades av påve Franciskus år 2014. Det består av åtta kardinaler och sju experter inom ekonomi som utses på fem år.

Utnämningen blev en stor överraskning för kardinal Arborelius:

”Denna utnämning var för mig helt oväntad, eftersom min kunskap om ekonomi är ytterst begränsad. Jag framhävde naturligtvis detta när jag blev tillfrågad. Samtidigt verkade man i Rom ha intresse för vad det innebär för en liten lokalkyrka att leva i ett sekulärt land med god ekonomi samtidigt som man som kyrka har begränsade ekonomiska resurser men växer tack vare migration från fattigare länder”.

Ekonomirådet leds av den tyske kardinalen Reinhard Marx och sedan tidigare ingår kardinal Wilfred Napier från Sydafrika. De övriga nya kardinalerna i rådet är Gérald Lacroix från Kanada, Joseph Tobin från USA, Péter Erdő från Ungern, Odilo Scherer från Brasilien och Giuseppe Petrocchi från Italien.

Tidigare har ekonomirådet enbart bestått av män men för första gången är nu sex av de sju ekonomiexperterna kvinnor: Charlotte Kreuter-Kirchhof och Marija Kolak från Tyskland, Leslie Jane Ferrar och Ruth Maria Kelly från Storbritannien, Eva Castillo Sanz och María Osákar Garaicoechea från Spanien. Den sjunde experten är Alberto Minali från Italien.

Anders Arborelius utsågs, som den förste svensk någonsin, till kardinal år 2017. Sedan han blev kardinal har påve Franciskus även utnämnt honom till medlem av Påvliga rådet för främjandet av de kristnas enhet, Kleruskongregationen och Kongregationen för de orientaliska kyrkorna i den romerska kurian.