Kondoleanser från muslimska församlingar i Sverige efter attentatet i Nice

Från Islamiska Shiasamfunden i Sverige - den 29 oktober:

Med anledning av den fruktansvärda terrorattacken idag på Notre-Dame kyrkan i Nice där tre oskyldiga personer mördades och flera skadades vill jag och Haider Ibrahim, ordförande i ISS, å församlingens vägnar, framföra våra kondoleanser till dig och era medlemmar inom katolska kyrkan.

Dessa terrorister representerar ingen religion. Gud, den Barmhärtige, vill aldrig att vi människor behandlar varandra med våld och hat.

Våra tankar går till offren och deras anhöriga. Må Gud skicka sina välsignelser över de.

Med varmt deltagande,

Akil Zahiri & Haider Ibrahim

Islamiska Shiasamfunden i Sverige (ISS)

Från Muslimska samverkansgruppen i Göteborg - den 30 oktober:

Med hälsningar om fred, kära vänner.

Vi, samlade muslimska församlingar i Göteborg, vill uttrycka vår djupaste sorg och bestörtning över det grymma terrordådet mot oskyldiga människor och den heliga kyrkan Notre Dame i Nice, Frankrike.

Varje människoliv som spills är en förlust för hela mänskligheten. Varje handling att ingjuta fruktan i befolkningen är djupaste orätt. Varje angrepp mot en kyrka är ett angrepp mot Gud.

Vi står tillsammans med er, denna sorgens dag, liksom vi gör varje dag. Vi kommer inte acceptera att våldsverkare och terrorister sår splittring mellan oss, som grannar, som medmänniskor, som troende.

Vi måste fortsätta vår strävan efter fred, kärlek och en bättre framtid. Vi är med er.

Må Gud välsigna er och ge oss alla fred.

Muslimska samverkansgruppen i Göteborg och omnejd:

Göteborgsmoské, Islamiska Sunnicentret (Bellevue moskén), Dar Al hijra Förening, Rawda institutet, Leva Tillsammans Föreningen, Angereds Islamiska Församling, Shia Islamiska Församling, Islamiska Kulturcenter i Biskopsgården, Islamiska Bosniakiska Församlingen, Göteborg, Göteborgs Islamisk Kultur Förening, Islamiska Centrum i Göteborg, Islamiska Kultur Förening, Trollhättan, Alingsås Islamiska Center, Kulturföreningen Amaneti