Katolska kyrkan har köpt Akalla kyrka

Stockholms katolska stift har i dagarna förvärvat Akalla kyrka. Säljare är Spånga-Kista församling, Svenska kyrkan.

För Stockholms katolska stift innebär förvärvet att den syrianska katolska kyrkan – som är en av sju orientaliska katolska kyrkor som är representerade i stiftet - nu får en egen kyrkobyggnad.

F Adris Hanna från den syrisk-katolska missionen i Sverige säger så här: ”Det är oerhört glädjande för oss att få en egen kyrkobyggnad. En egen kyrka betyder mer krafter för att växa i tron och vittna om Jesus.”

Akalla kyrka ligger på adressen Sibeliusgången 7 i Kista. Den uppfördes efter ritningar av arkitekt Hans Wieland och invigdes 1976. Fram till 2003 var kyrkan en samarbetskyrka mellan Evangeliska Fosterlandsstiftelsen och Svenska kyrkan. Därefter har den ägts av Svenska kyrkan men även före köpet har kyrkan använts av den armeniska katolska kyrkan.

Stockholms katolska stift kommer att få fullt tillträde till kyrkan den 1 juli.

Foto: Ulf Klingström