Ministerbesök i Guds Hus i Fisksätra

Fredagen den 18 september besökte kulturminister Amanda Lindh och jämställdhetsminister Åsa Lindhagen (som medverkade via länk) Guds Hus i Fisksätra. Syftet med besöket var att ta del av arbetet med kultur och samarbeten inom civilsamhället som ett sätt att minska och motverka segregation.

Guds Hus är ett samarbete mellan Svenska kyrkan i Fisksätra, Stockholms katolska stift och Stiftelsen Fisksätramoskén. Tillsammans vill Guds Hus etablera en kyrka, moské och ett gemensamt mötestorg i en och samma byggnad.

Ministrarna var främst nyfikna på integrationsaspekten: hur går man från att vara gäst till att vara en bidragande del av samhället? Samtalen kretsade också kring hur man möter behövande människor med bejakande av tro och kultur, inte minst i dessa pandemitider.