P. Henrik Roelvink OFM har avlidit

Vi har den smärtsamma plikten att meddela att p. Henrik Roelvink OFM avled den 12 november, av covid-19 i Nijmegen, Holland, i en ålder av 83 år. Han var verksam som präst i 58 år.

P. Henrik Roelvink föddes den 29 september 1937 i Oirschot i Holland och inträdde i Franciskanorden i oktober 1955. Efter studierna prästvigdes han den 1 april 1962 i Alverna i Holland och kom till Uppsala 1966 för vidareutbildning.

1974 blev han ordförande i stiftets ekumeniska nämnd. P. Henrik var därefter i många år kaplan och sedan kyrkoherde i Linköpings församling. Under flera år och i olika omgångar var han även ansvarig rektor i Vadstena. Han engagerade sig mycket för de intagna på fängelset i Skänninge under sina sista år i Sverige. Han var även en mycket efterfrågad reträttledare i klosterprojektet i Kumla och Skänninge.

P. Roelvink flyttade tillbaka till sin kommunitet i Holland år 2013.

Vi ber för honom i tacksamhet för allt vad han betytt för många i vårt stift under sitt mångåriga, trogna tjänst.

Må han vila i frid och få glädja sig i Guds eviga rike.

Här finns en länk till p Henrik Roelvinks begravning som sändes via youtube den 19 november.