Stiftelsen Vilohem Maria Regina i Nacka avvecklas

Sedan 1994 har stiftelsen Vilohem Maria Regina i Nacka erbjudit hospicevård men nu måste verksamheten avvecklas.

Vilohem Maria Regina har drivits av en stiftelse utan vinstintresse men de senaste åren har förlusterna varit så stora att man inte ser någon möjlighet att fortsätta.

Huset med 12 vårdplatser ligger i Storängen, ett vackert kulturskyddat område i Nacka. I första hand kommer verksamheten att överlåtas till någon annan organisation som vill driva den vidare, varefter stiftelsen avvecklas.

”Vi beklagar att det inte går att driva Maria Regina vidare i den form det har idag. Men nu inleds förhandlingar om verksamheten och vi gör allt vi kan för att rädda så stora delar som möjligt”, säger Stefan Herczfeld som är vice ordförande för stiftelsen.

Målet för vården på Maria Regina är att ge människor i livets sista skeden bästa möjliga livskvalitet genom att lindra symtom och smärta, inte bara den fysiska och psykiska, utan även den andliga och sociala. Präster från både den katolska kyrkan och Svenska kyrkan har besökt vilohemmet för själavård och för att fira regelbundna gudstjänster.