Barnens trygghet i fokus

Sexuella övergrepp mot minderåriga är avskyvärda och vidriga brott, i synnerhet när de begås av präster eller andra inom kyrkan. I Stockholms katolska stift har vi en beredskapsplan mot sexuella övergrepp på barn och ungdomar med ett tydligt regelverk att hålla oss till. Vi ska alltid stå på offrens sida.

Vid misstanke om sexuella övergrepp har vi - till skillnad från katolska stift i en del andra länder - som första steg att göra en polisanmälan så att en civil utredning kan göras. Sexuella övergrepp mot barn är ett lagbrott och ska behandlas som ett sådant.

En affisch med tydlig information med kontaktuppgifter ska finnas väl synlig på anslagstavlan i varje kyrka i stiftet.

I foldern "Barnens trygghet i fokus" kan man läsa mer om stiftets arbete inom detta område. Där finns bland annat våra förebyggande förhållningsregler (se sid 20) och råd kring hur man gör om ett barn kommer till en och berättar om övergrepp (se sid 22).