Möt kardinal Arborelius i Almedalen den 5 juli

Under Almedalsveckan 2017 erbjuder Newmaninstitutet (högskola för teologi och filosofi i Uppsala, grundad av Jesuitorden), Kulturtidskriften Signum och Studieförbundet Bilda en plattform för att reflektera över frågor som inte alltid direkt får störst utrymme i mediedebatten men som berör viktiga aspekter av samhällets och demokratins utveckling.

I år deltar för första gången den katolske biskopen i Sverige, Anders Arborelius i arrangemanget. För den som vill träffa nyblivne kardinal Arborelius finns det möjlighet i anslutning till det seminarium han medverkar på onsdagen den 5 juli (se nedan).

Mellan måndagen 3 juli och onsdagen 5 juli arrangeras bland annat  följande seminarier:

- 3/7 kl 11: Integration: en fråga om bara jobb eller också värderingar - men i så fall vilka och hur? Ett samtal om vad vi verkligen menar med integration och värderingar, med bland andra arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) och Kanadas ambassadör i Sverige Heather Grant (seminariet hålls på engelska). Moderator: Katrine Marçal.

- 4/7 kl 11: Politisk korrekthet och populism - den postmoderna konsumtionsdemokratins öde? Ett samtal i skuggan av Trump och identitetspolitik, med bland andra förre MP-språkröret Birger Schlaug, chefredaktör PJ Anders Linder och statsvetarprofessor Marie Demker. Moderator: Thomas Idergard.

- 4/7 kl 15: Sanningsanspråk och pluralism i harmoni - kan katolsk sociallära inspirera demokratin? Ett samtal om kristen teologi har något att erbjuda demokratins förnyelse och i så fall vad, med bland andra svenskkyrkliga teologen Susanne Wigorts Yngvesson och jesuitpater Fredrik Heiding. Moderator: Katrine Marçal.

- 5/7 kl 11: De religiösa samfundens roll i samhället - aktörer eller privata serviceställen? Ett samtal om vad det staten och sekulära samhället kan förvänta sig och kräva av religiösa samfund men också omvänt och hur ett ökad synlighet för religiös tro och en ny ateism kan samsas, med bland andra då nyutnämnde kardinal Anders Arborelius och skribenterna Lisa Pelling och Maria Ludvigsson. Moderator: Thomas Idergard.

Läs mer om innehållet, alla paneldeltagare och moderatorerna här: www.newman.se/almedalen2017

Under Almedalsveckan i Visby firas det daglig mässa i Kristi Lekamens katolska kyrka, S:t Hansgatan 60. Kyrkan är dessutom öppen för personlig bön under dagen. Onsdagen den 5 juli firar kardinal Anders en pontifikalmässa kl 18:00.

Alla seminarier äger rum på Newman-/Bildascenen i katolska kyrkans trädgård på S:t Hansgatan 60 i Visby.
Kontakt för frågor: Christoph Hermann, christoph.hermann@newman.se
070-956 76 32.