Kardinal Arborelius tar sin titelkyrka i besittning den 6 december

Under konsistoriet den 28 juni meddelade påve Franciskus att kardinal Arborelius titelkyrka i Rom blir basilikan Santa Maria degli Angeli (S:ta Maria av änglarna).

Onsdagen den 6 december kommer kardinalen att ta sin titelkyrka i besittning och firar i samband med detta den heliga mässan kl. 18:00.

Kyrkan ligger vid Piazza della Repubblica i centrala Rom och är inrymd i kejsar Diocletianus termer. Påve Pius IV gav Michelangelo i uppdrag att göra om en del av termerna till kyrka och den stod klar år 1566.

Kardinal Arborelius blir beskyddare för denna församlingskyrka, utan jurisdiktion över dess förvaltning eller verksamhet. Församlingen leds av kyrkoherden Don Franco Cutrone och har en omfattande social verksamhet för fattiga och utsatta människor. Under besöket i december kommer kardinalen bland annat att få ta del av församlingens arbete för de fattiga.

Kardinalens besök och mässan den 6 december är i första hand avsedda för Santa Maria degli Angelis församling. Stockholms katolska stift kommer inte att arrangera någon gemensam resa till Rom. Vill man resa på egen hand går detta förstås utmärkt eftersom mässan den 6 december kommer att vara öppen för allmänheten.

Mer information om Santa Maria degli Angeli finns här.