Ekumenisk helg i Uppsala

Under allhelgonahelgen samlades människor från olika kyrkor inom Sveriges kristna råd tillsammans med Kyrkornas världsråd till en jubileumshelg som avslutades med en ekumenisk högtidsgudstjänst i Uppsala.

Att möta kristna bröder och systrar från hela världen ger inspiration och visar på den världsvida kyrkans mångfald och styrka där vi alla kan förenas i gemensam bön och anta gemensamma utmaningar, säger Karin Wiborn, generalsekreterare, Sveriges kristna råd.

Vid dagens förbön tändes ljus i den ljusbärare som skapades inför generalförsamlingen 1968, som kom till som en påminnelse av mordet på Martin Luther King. Sedan dess finns ljusbärare många svenska kyrkor. Vid förbönen medverkade representanter för medlemskyrkorna inom Sveriges kristna råd, däribland biträdande kyrkoledare Sofia Camnerin, Equmeniakyrkan, kommendör Clive Adams, Frälsningsarmén och syster Katrin Åmell, Stockholms katolska stift.

Foto: Mikael Stjernberg

150 personer deltog under lördagen i ett program som innehöll ett tiotal föreläsningar och seminarier som bland annat handlade om rasism, interreligiös dialog samt ungdomars syn på ekumeniken. En rad svenska och internationella talare tog sin utgångspunkt från 1968 och talade om kyrkans uppdrag i världen idag och framåt. Som en röd tråd fanns betydelsen av enhet och hopp.

Den ekumeniska helgen var en del av internationella och ekumeniska möten i Uppsala med Kyrkornas världsråd och det globala biståndsnätverket ACT-alliansen. Arrangörer för den ekumeniska helgen var Kyrkornas världsråd, Sveriges kristna råd, Svenska kyrkan och Equmeniakyrkan.

Foto: Mikael Stjernberg