Kyrkornas globala vecka - tema i Morgonandakten i Sveriges Radio P1

Söndagen den 18 november inleds Kyrkornas globala vecka. I år uppmärksammar Sveriges Radio detta genom att sända morgonandakter utifrån årets tema "Vem får höras? – Kyrkornas roll för en hållbar värld för alla". De som medverkar i andakterna representerar olika kyrkotraditioner och finns alla med i styrelsen för Sveriges kristna råd.

Radioandakterna sänds i P1 måndag till och med fredag kl.05.45 och kan även lyssnas på i efterhand på sverigesradio.se. Följande representanter från Sveriges kristna råd medverkar:

• Karin Wiborn, generalsekreterare, SKR (måndag 19 nov)
  • Anders Arborelius, biskop, Stockholms katolska stift (tisdag 20 nov)
  • Amanda Carlshamre, ungdomsrepresentant i SKR:s styrelse (onsdag 21 nov)
  • Daniel Alm, föreståndare, Pingst - Fria församlingar i samverkan (22 nov)
  • Misha Jaksic, präst och ortodox samordnare, SKR (23 nov)

Kyrkornas globala vecka arrangeras i år för trettonde året i följd. Under veckan samlas många av Sveriges kyrkor och trosbaserade organisationer för att gemensamt lyfta fram betydelsen av demokrati och civilsamhälle för att vi ska nå en hållbar värld för alla, samt att visa på kyrkornas viktiga roll i detta arbete.

I år har även ett större inspirationsmagasin producerats. Det används för att öka kunskapen och engagemanget för globala frågor genom fördjupande reportage om det minskande demokratiska utrymmet och praktiska tips för personligt engagemang. Magasinet innehåller även en bön på årets tema och fördjupande teologiska texter. Magasinet har skickats ut till 3 000 församlingar runt om i Sverige och kan beställas på Kyrkornas globala veckas hemsida: www.globalaveckan.se