Helgmålsringning i SVT från Heliga Hjärtas kloster - 17 november

Lördagen den 17 november sänds "Helgmålsringning" från Heliga Hjärtas kloster i Omberg. Programmet startar kl. 17:50 på SVT1.

Inför söndagen före domsöndagen är temat i kyrkoåret vaksamhet och väntan. Benediktinsyster Agnes talar i lördagens helgmålsringning om Kristi återkomst, ett tema som för många kan kännas lite oroväckande.

”För många är domsöndag och Kristi återkomst temata som väcker oro. Kanske ser vi Herren som en domare, som kommit till oss för att döma oss med strängt straff. Många lever med sådana bilder av Gud. Men vi ser inte en domare, vi ser en barmhärtig Konung, en Fader.
Det är evangelium. Det är ju snarare vi själva som dömer oss - och dömer oss strängare än någon annan domare”, menar syster Agnes.

”Vi får istället vända oss till den stora barmhärtigheten, liksom den förlorade sonen vänder åter till sin fader och blir kärleksfullt omfamnad av honom, Så var det för honom – och så  är det förvar och en av oss. Vår möjlighet är att alltid vånda åter till Guds stora barmhärtighet”, avslutar syster Agnes.

Programmet kommer att kunna ses på SVT Play fram till i juni 2019.

Helga Hjärtas kloster tillhör den katolska Benediktinorden och invigdes 1997. Klostret ligger beläget två mil söder om Vadstena, inte långt från Alvastra klosterruin, som var ett av de första klostren i Sverige när det grundades av cistercienserorden 1143.