Helgmålsringning i SVT från Heliga Hjärtas kloster på lördag 22 december

Lördagen den 22 december sänds "Helgmålsringning" från Heliga Hjärtas kloster i Omberg. Programmet startar kl. 17:50 på SVT1.

Inför fjärde söndagen i advent säger syster Elisabeth OSB så här:

- Ett ord som vi ofta återkommer till under advent är ”Kom!”. Ibland kan det tolkas som ett löfte – ”Herren kommer till er” och andra gånger kan det tolkas som ett imperativ: ”Kom Herre Jesus till oss!”. Båda perspektiven hålls samman av en förväntan och en längtan”.

- Om vi genast fick vad vi önskade skulle vi gå miste om den skatt som själva längtan är i sig.

- Förmågan till förväntan och längtan efter det som ska komma gör oss öppna och alltmer benägna till att vara uthålliga i vår längtan. Vi håller frimodigt utkik och övar oss i ständig beredskap för Gud som kommer till oss. Hans namn är Immanuel – Gud med oss.

Foto: Johannes Söderberg, SVT

Programmet kommer att kunna ses på SVT Play fram till i juni 2019.

Heliga Hjärtas kloster tillhör den katolska Benediktinorden och invigdes 1997. Klostret ligger beläget två mil söder om Vadstena, inte långt från Alvastra klosterruin, som var ett av de första klostren i Sverige när det grundades av cistercienserorden 1143.