Kriget i Ukraina - så arbetar Caritas Sverige

Situationen i Ukraina förvärras från dag till dag och människor tvingas på flykt när landet attackeras och invaderas. Allt fler flyr nu även till Sverige och behöver boende och annan hjälp. Caritas Sverige arbetar intensivt med samordning och organisation för att kunna möta flyktingarnas behov:

Volontärpool

Caritas har skapat en volontärpool med frivilliga för att möta de nyanlända vid ankomsten till Sverige. Volontärer finns på färjeterminalerna i södra Sverige och Nynäshamn, på Skavsta flygplats samt på Migrationsverkets mottagningscentra i Stockholmsområdet (Sundbyberg, Märsta och Hägersten)

I mottagningscentret på Skavsta flygplats samarbetar vi med Migrationsverket, gränspolisen, Svenska Kyrkan, Rädda Barnen och Röda Korset.

Vill du bli en av våra volontärer? Välkommen att höra av dig på e-post caritas@caritas.se . Kunskaper i ukrainska, ryska eller polska värderas högt.

Samordning av erbjudanden om hjälp

Caritas tar emot erbjudanden om hjälp från privatpersoner och företag om:

• Tillfällig bostad
  • Transporter
  • Gåvor (gosedjur, leksaker o dyl)
  • Att vara kontaktperson/-familj, att helt enkelt vara en medföljande medmänniska som kan stötta en nyanländ flykting och hjälpa personen att finna sig till rätta i det nya landet.

Just nu har Caritas erbjudande om ca 300 tillfälliga boendeplatser runt om i Sverige. Vill du också erbjuda hjälp? Välkommen att höra av dig på e-post caritas@caritas.se

Insamling

Caritas Sverige har en pågående insamling till Ukraina: Swish: 900 4789. BG 900-4789. Märk gåvan: Ukraina.

De insamlade pengarna används av de Caritas-nätverk, i Ukraina och grannländerna, som ger direkt hjälp till de krigsdrabbade.

Samarbete med katolska församlingar

Stockholms katolska stifts samtliga församlingar har mobiliserats för att hitta volontärer som kan erbjuda tillfälliga boendeplatser, agera som kontaktpersoner/-familjer och stötta ukrainska ungdomar.

Samarbete med myndigheter och ideella organisationer

Stiftet och Caritas Sverige har täta kontakter och löpande dialog med representanter för regeringen, polisen, länsstyrelserna, Migrationsverket, m fl.

Caritas samarbetar även med aktörer inom civilsamhället som kyrkor, samfund och hjälporganisationer.

Mötesplats Caritas

Mötesplats Caritas i Stockholm är en mötesplats för flyktingar, migranter, asylsökande och nyanlända. Mötesplatsen erbjuder en trygg och välkomnande miljö, medmänskligt stöd, samtal, gemenskap, information, rådgivning och fika.

Mötesplatsen är bemannad med Caritas anställda, praktikanter och volontärer. Läs mer här.

INFORMATION FRÅN MYNDIGHETER:

• Alla som flyr från Ukraina ska anmäla sig hos Migrationsverket inom 90 dagar. Man bör anmäla sig så snart som möjligt för att få ta del av rättigheter som finns till boende, skola, ekonomiskt stöd, arbete och sjukvård, enligt masskyddsdirektivet. Migrationsverket behöver också veta hur många som finns här i landet och var de finns.
  • Massflyktsdirektivet betyder att personer från Ukraina direkt ska kunna få tillfälligt skydd och uppehålls- och arbetstillstånd i EU:s medlemsstater. För att få uppehållstillstånd ansöker man hos Migrationsverket.
  • Uppehållstillstånd beviljas i ett år till och med 4 mars 2023 och kan sedan förlängas. Det är ett tillfälligt tillstånd.
  • Massflyktsdirektivet ger rätt till boende, ekonomiskt stöd och sjukvård. Man har också rätt att arbeta i Sverige. Massflyktsdirektivet ger inte rätt till att folkbokföra sig i Sverige. Uppehållstillstånd beviljas i ett år till och med 4 mars 2023 och kan sedan förlängas. Det är ett tillfälligt tillstånd.

Information till flyktingar på ukrainska, ryska och engelska

Till dig som söker tillfälligt skydd – ukrainska >
Till dig som söker tillfälligt skydd – ryska >