Stämningsfull och välbesökt bönegudstjänst för fred

Vi vill rikta ett varmt och innerligt tack till alla som slöt upp i dag när den ekumeniska bönegudstjänsten för fred i Ukraina firades i S:t Eriks katolska domkyrka i Stockholm. Representanter för ett stort antal kristna samfund samlades för att tillsammans be för fred och dialog. Även Ukrainas ambassadör i Sverige, Andrii Plakhotniuk, var på plats.

Gudstjänsten firades på svenska och ukrainska. Deltog gjorde bland andra: kardinal Anders Arborelius, den apostoliske nuntien i Sverige, ärkebiskop James Patrick Green, biskop Saad Sirop Hanna, den grekisk-ortodoxe metropoliten av Skandinavien Kleopas, f Andrii Melnuchyk (Ukrainska katolska missionen), generalvikarie p Pascal René Lung, Marika Markovitz, domprost i Stockholm (Svenska kyrkan) och Jenny Dobers, pastor i Equmeniakyrkan.

Hela bönegudstjänsten för fred kan ses på Stockholms katolska stifts youtubekanal (med start 18 minuter in sändningen).