Caritas handledning för församlingar

Caritas Sverige har tagit fram en handledning för församlingar som engagerar sig i att hjälpa personer i nöd. Den innehåller råd och tips utifrån erfarenheter av arbetet på Mötesplats Caritas, en mötesplats för migranter, flyktingar och nyanlända mitt emot katolska domkyrkan i Stockholm.

I handledningen hittar man allt från råd om bemötande, hur man tar reda på vilket stöd den hjälpsökande behöver till konkreta exempel på karitativa gåvor. Dessutom praktiska råd om hur en församling eller en grupp kan organisera sitt arbete.

Handledningen "Karitativa gåvor - hur?" finns för nedladdning på Handledning för församlingar - Caritas

Vid frågor, välkommen att kontakta Caritas Sverige på caritas@caritas.se eller på tel. 08-50 55 76 72.