Maj - Marias månad

Maj månad är på ett särskilt sätt tillägnad jungfru Maria. Den firas med s. k. majandakter med bibelläsningar, sånger och böner, i hemmet eller i församlingen. Marias bild får en hedersplats och smyckas med vårens första blommor. (Ur Oremus)

Kardinal Arborelius skriver bl a följande i senaste numret av Katolskt magasin (nr 3/2022):

"I tider av krig och nöd har Guds folk alltid tagit sin tillflykt till jungfru Marias förbön och beskydd. Det blir tydligt i en av kyrkans allra äldsta böner från 300-talets Egypten Sub tuum praesidium, där man ber: 'befria oss alltid från alla faror, du ärorika och välsignade Jungfru'. Därför är det helt naturligt att vi nu när det fasansfulla anfallskriget rasar som värst i Ukraina vänder oss i tro och tillit till Maria för att be henne att utverka fred och räddning för detta land.

Jungfru Maria kan hjälpa oss att hålla ut i ihärdig bön för fred i Ukraina. Bön och bot är våra enda vapen i vår strid mot kriget och för fredens heliga sak. Dag efter dag får vi omvända oss till Jesus och hans evangelium. Därför behöver också vi själva jungfru Marias moderliga hjälp. Då kan vår bön bära frukt. Då kan vi medverka för fred i Ukraina och för Rysslands omvändelse.

Heliga Jungfru och Moder, vi viger oss till ditt obefläckade hjärta, du som vill det som Gud vill, så att Jesus kan utföra sitt verk i världen, också här och nu, också i denna tid. Håll din hand över Ukrainas och Rysslands länder och led oss fram till Jesus, vår mästare och vän, vårt liv och vårt mål, han som med Fadern och Anden lever och råder i alla evigheters evighet. Amen."

Den bedjande jungfru Maria i Heliga Sophias katedral i Kiev: