Kardinalen och biskop Saad firar mässa i Jungfru Maria kyrka i Södertälje

Torsdagen den 8 december kommer kardinal Anders Arborelius och den kaldeiske katolske biskopen i Skandinavien, Saad Hanna, att viga Södertälje till Jungfru Maria. Anledningen är bland annat det gängvåld som drabbar stadens invånare.

Den 8 december firar katolska kyrkan Jungfru Marias utkorelse och fullkomliga renhet. I år är det också fem år sedan som Jungfru Maria kyrkan i Södertälje invigdes. Kardinal Arborelius och biskop Saad firar kvällsmässan i kyrkan kl. 18.00. Därefter viger de staden till Jungfru Maria och välsignar en bild av martyren fader Ragheed.

Ragheed Aziz Ganni var präst inom den kaldeiska riten och under många år verksam i Sverige. Han mördades i Irak år 2007 tillsammans med tre diakoner vilket ledde till en stor sorg bland kaldéer i Sverige.