Minnesdagen för S:t Giovanni Bosco

”I allvarliga frågor är det bättre att be om Guds hjälp i ödmjuk bön än att ge en utskällning som sårar och som inte på något vis hjälper den skyldige”, skrev prästen Giovanni Bosco.

I dag firar katolska kyrkan det folkkära helgonet S:t Giovanni Bosco, som efter en svår uppväxt kom att ägna sitt liv som präst åt att ge pojkar yrkesutbildning på kristen grund. Han grundade den salesianska ordensgemenskapen som i dag är den näst största katolska ordensgemenskapen i världen.

Citatet ovan är taget ur ett brev av Don Bosco som ingår i dagens läsningsgudstjänst och som visar hur mycket före sin tid han var i sin syn på vägledning och uppfostran av unga människor.

”Eftersom pojkarna är våra söner, skall vi lägga bort all vrede när vi rättar deras fel, eller i varje fall undertrycka den så mycket att den blir nästan helt kuvad”, skrev han i brevet. ”Det får inte förekomma några vredesutbrott, inte heller föraktfulla blickar, inga sårande ord. Visa dem i stället – liksom sanna fäder som riktar all sin uppmärksamhet på deras bättring och framsteg – medlidande i nuvarande ögonblick och hoppas på framtiden.”

Salesianerna har i dag ungefär 17 000 medlemmar i 130 länder. De arbetar i den helige Don Boscos anda som präster, diakoner och bröder med och för unga människor i församlingar, hem, skolor och universitet. I Sverige finns salesianer i Stockholm, Järfälla, Fittja, Halmstad och Nyköping. Läs mer om Don Bosco och salesianerna här.