Pilgrimsmässa firas av kardinal Anders Arborelius den 23 juli i Vadstena klosterkyrka (Blåkyrkan) kl. 15

Mässa

Birgittasystrarna i Vadstena inbjuder alla till en högtidlig pilgrimsmässa i den gamla klosterkyrkan i Vadstena (den så kallade Blåkyrkan) på Sankta Birgittas himmelska födelsedag, den 23 juli klockan 15:00. Kardinal Arborelius celebrerar.

Fritid

Efter mässan passar det bra med sightseeing, bad och medhavd picknick. Systrarna öppnar sin trädgård för pilgrimerna.

Högtidsgudstjänst

Klockan 19:00 firar den svenskkyrkliga rörelsen Societas Sanctae Birgittae (SSB) sin högtidsgudstjänst vid vilken kardinalen predikar. Gudstjänsten består av en ordets liturgi, en procession till Birgittas skrin och ett completorium. De katolska pilgrimerna är mer än välkomna att deltaga i den. Förhoppningen är att detta ska bli startskottet för en tradition där svenska kristna av god vilja ses i Vadstena för att enas i vänskap kring vördnaden för Sveriges stora helgon Birgitta.

Kvällsmingel

SSB bjuder på enkel förtäring på Vadstena folkhögskola efter högtidsgudstjänsten. Vin kommer säljas till självkostnadspris.

Affisch

Bifogat finns en affisch som systrarna hoppas ska sättas upp. På affischen finns det hänvisning till en mailadress dit man kan ställa frågor.

Koncelebration

Den som vill koncelebrera ombeds medtaga stiftets mässhake samt egen alba. Det går bra att anmäla sig till kontakt@katolskakyrkan.se

Ministranter

Det finns kläder för upp till 16 ministranter i blandade storlekar. Villiga kan anmäla sitt intresse till kontakt@katolskakyrkan.se