Bokmässan 2024

Bokmässan i Göteborg äger rum 26-29 september och i vanlig ordning kommer Veritas förlag och Katolsk Bokhandel att presentera nya böcker till kampanjpriser.

Förra året startade vi med boksamtal och det fortsätter vi med även i år. Förutom att tala om nyutgivna böcker kommer samtalen även att anknyta till Bokmässans tema "Rymden". Vi kommer bland annat att prata om katolska prästers och Vatikanens engagemang i utforskandet av rymden samt förhållandet mellan vetenskap och katolsk tro. Det preliminära programmet ser ut så här:

TORSDAG 26 september i monter C06:41

11:30–11:50   Om rymden
Astrofysiker Michele Pestalozzi, rektor vid Katolska skolan av Notre Dame i Göteborg samtalar med stiftets kommunikationschef Kristina Hellner.

14:30–15:00   Jesuiternas historia i Sverige
P Dominik Terstriep SJ samtalar med docent Kjell Blückert, Katolsk historisk förening.

16:00–16:30   Myter och sanningar om den katolska kyrkan
Förlagschef Anna Minara Ciardi samtalar med Martin Berntson, professor i religionsvetenskap och teologi med inriktning mot kyrkohistoria, Göteborgs universitet.

FREDAG 27 september i monter C06:41

10:30–11:00   Om rymden

11:30–12:00   Jesuiternas historia i Sverige

14:00–14:30   Myter och sanningar om den katolska kyrkan

15.00–15.30   Tro och vetande – ett katolskt perspektiv
Förlagschef Anna Minara Ciardi samtalar med p Ulf Jonsson SJ, professor religionsfilosofi och chefredaktör för Signum.

VÄLKOMMEN!