Påven uppmanar till bön och fasta den 7 oktober

I samband med öppningsmässan för biskopssynoden i Rom meddelade påve Franciskus att han kommer att besöka basilikan Santa Maria Maggiore den 6 oktober för att be rosenkransen och be om Jungfru Marias förbön för fred i världen. Han uppmanade alla katoliker att viga måndagen den 7 oktober åt bön och fasta i samma intention: att be om fred och ett slut på våldet.

"Låt oss återuppta den här kyrkliga resan med vår blick vänd mot världen, eftersom den kristna gemenskapen alltid står till mänsklighetens tjänst, för att förkunna evangeliets glädje för alla”, var några av påvens inledande ord för den andra delen av synoden om synodalitet som pågår till den 27 oktober.

”Det behövs, särskilt i denna dramatiska stund i vår historia, när krigets vindar och våldets lågor fortsätter att utplåna hela folk och nationer. (…) Låt oss vandra tillsammans. Låt oss lyssna till den helige Ande. Och låt oss ledas av den helige Andes bris.”

Foto: Vatican News

Bön, fasta och handling för fred i Mellanöstern - en text av Charles Câmara:

"Idag hörsammar vi kristna och alla människor av god vilja påve Franciskus uppmaning att fasta och be för freden i världen, särskilt i Mellanöstern. Vi ber för israeler som dödades och kidnappades den 7 oktober 2023, att dessa ska återfå sin frihet och att deras familjer och det israeliska folket ska få frid. Vi ber för palestinier som har dödats i Gaza och i Västbanken samt för libaneser och alla som har dödats, och de överlevande som genomgår trauma.

Den väpnade konflikten i Mellanöstern har eskalerat; freden tycks vara långt borta, med enorma konsekvenser för människan och naturen – Guds skapelser. Desto viktigare är det att alla ansträngningar görs för att få till en gynnsam miljö som möjliggör samtal, dialog och förhandlingar som snarast möjligt leder till att en hållbar fred blir en verklighet i Mellanöstern. För detta behöver vi Guds hjälp.

Tillsammans med den helige Fadern ber vi till Gud att inspirera och vägleda politiska makthavare i regionen och bortom, att göra sitt yttersta för att skapa fred och försoning - bli brobyggare mellan antagonister. Vi ber till Gud att var och en av oss hörsammar den helige Franciskus av Assisi uppmaning att bli ett instrument för att skapa din frid och fred där oenighet råder.

Bön och fasta uppfordrar den troende till handling för att minska lidande bland människor som fysiskt, psykiskt och andligt drabbats av konfliktens brutala konsekvenser. Stockholms katolska stift har under gångna år stöttat våra systerkyrkor i regionen att bedriva humanitära aktiviteter som hjälper de drabbade att hantera sin utsatta situation. Mat till spädbarn och vuxna, rent vatten, tillfällig boende samt medicinsk hjälp har givits till tusentals drabbade i Gaza City, Beirut och på andra håll i det Heliga Landet.

Tro, bön, fasta och handling går hand i hand."