Nyhet från Veritas: Myter och sanningar - om katolska kyrkans historia

Nu ger Veritas förlag oss chansen att göra upp med många schablonbilder, faktoider och tendentiösa föreställningar om katolska kyrkan genom den svenska utgåvan av "Myter och sanningar - om katolska kyrkans historia".

I boken går författaren Rodney Stark igenom några av de många myter som kringgärdat och fortfarande präglar föreställningar om den katolska kyrkan. Stark tar sin utgångspunkt i kristnandet av romarriket och avslutar med några kapitel om nutida fenomen.

Författaren, som själv inte är troende, visar hur bilden av den katolska kyrkan behöver modifieras utifrån historiska källor och tidigare forskning.

Bokens pris är 285 kr och den kan beställas via Veritas förlags hemsida.

Samtal på Bokmässan

Torsdagen den 26 september kl. 16:00 samt fredagen den 27 september kl. 14:00 hålls samtal om "Myter och sanningar - om katolska kyrkans historia" i Veritas monter B01:41 på Bokmässan i Göteborg.

Medverkande är Veritas förlagschef Anna Minara Ciardi och Martin Berntson, professor i religionsvetenskap och teologi med inriktning mot kyrkohistoria, Göteborgs universitet.

Här finns det övriga programmet för samtalen i montern.

Välkommen!