Vår Fru av Berget Karmels högtid firas idag

Karmeliter, tillsammans med den universella kyrkan, firar idag Vår Fru av Berget Karmel högtid. Det är en fest som särskilt vänder sig till Jesu moder Jungfru Maria, som enligt traditionen överräckte det bruna skapularet till den engelske karmelitmuniken Simon Stock  den 16 juli 1251. Det bruna skapularet blev också inspiration för karmeliternas ordensdräkt.

Vår Fru av Berget Karmel har också en viktig roll idag i den kristna fredsrörelsen. Ty idag är också den dag som den första provdetonationen av atombomben ägde rum i södra USA 1945. Sedan 34 år tillbaka organiseras i närheten av denna plats en 24-timmars vaka anordnad av katolska kyrkan, att Vår Fru av Berget Karmel ska beskydda oss från kärnvapen och hjälpa oss att skapa fred på jorden. Detta är nog så viktigt idag då upprustning av kärnvapen och andra konventionella vapen har fått nytt uppsving, särskilt i samband med Rysslands anfallskrig mot Ukraina.

Tillsammans med karmelitbröder och systrar, samt med den universella kyrkan, ber vi på denna högtidsdag till Jungfru Maria, Vår Fru av Berget Karmel, att vaka över oss i dessa kristider men också en tid av möjligheter och hopp.

/Charles Câmara