Världsdagen för migranter och flyktingar - möt Kristus i migranten

Katolska kyrkan uppmärksammar årligen migranters och flyktingars svåra situation. I år infaller "Världsdagen för migranter och flyktingar" på söndag 29 september. Som årets tema har påve Franciskus valt ”Gud vandrar med sitt folk”.

I sitt brev skriver påven ”Låt oss ta våra mest utsatta bröder och systrar i handen, känna igen Jesu ansikte i dem och dela en del av vägen tillsammans… Mötet med migranten, som med varje broder och syster i nöd, är också ett möte med Kristus. Det sa han själv. Det är han som knackar på vår dörr, hungrig, törstig, en utomstående, naken, sjuk och fängslad och ber om att bli bemött och hjälpt”.

Religiösa förföljelser, krig och klimatkrisens följder är några orsaker som lett till att människor tvingats lämna sina hem. Bland de cirka 281 miljoner barn, kvinnor och män på flykt i världen ser sig drygt hälften som kristna.

Stiftets insatser

Stockholms katolska stift ger en hjälpande hand till flyende människor i Sverige och utomlands. Stöd ges till flera av våra systerkyrkor, bland annat i Jordanien, Syrien, Sudan, Uganda, Ukraina, Venezuela och i det Heliga landet. Hundratals systrar, präster och lekfolk i dessa kyrkor arbetar dagligen med att ge nödhjälp i form av mat, vatten och mediciner, samt hjälper de drabbade att återuppbygga sina liv genom psykosocial rådgivning, utbildningsinsatser och stöd till boende.

Förböner och mer information

Charles Câmara