Kardinal Arborelius besökte Botkyrka kyrka

Måndagen den 13 maj besökte kardinal Anders Arborelius Botkyrka kyrka strax söder om Stockholm. Den medeltida stenkyrkan med anor från 1100-talet tillhör Svenska kyrkan och genomgår just nu en omfattande renovering under vilken man gjort många intressanta arkeologiska fynd från tiden då kyrkan var katolsk.

– Det var fint att få bjuda in katolska kyrkan för att visa vad vi hittat, säger Beatrice Lönnqvist, kyrkoherde i Botkyrka församling, på församlingens hemsida.

– Vi vet att Botkyrka kyrka och helgonet Sankt Botvid betyder mycket för katolikerna.

Kardinalen fick bland annat se en speltärning från från vikingatid/medeltid, klädknappar, mynt och ett psalmboksbeslag från 1700-talet föreställande sankt Botvid. Det sistnämnda fyndet visar att sankt Botvid måste ha varit ett viktigt helgon i församlingen även under efterreformatorisk tid.

Enligt legenden dödades Sankt Botvid någon gång under 1120-talet och begravdes i Salems kyrka i närheten. Hans bror Björn byggde år 1129 en stavkyrka i trä på Hammarby gårds ägor (Bothwidiia Kirkia) som ett halvsekel senare ersattes av den nuvarande Botkyrka kyrka.  Platsen blev tidigt en viktig vallfartsort dit troende vallfärdade för att visa sankt Botvid sin vördnad.

Sankt Botvids katolska församling och kyrka med samma namn finns sedan 2012 i Fittja i Botkyrka kommun. På församlingens hemsida http://www.st-botvid.se/ kan du läsa hela legenden om sankt Botvid. S:t Botvid firas den 28 juli.

Vi tackar Svenska kyrkan Botkyrka församling för bilderna! Foto: Arne Hyckenberg.