Böneveckan för kristen enhet 2024

Böneveckan för kristen enhet är världens största ekumeniska manifestation som genomförs samtidigt i cirka 120 länder. Den infaller 18-25 januari, alltid samma datum varje år. Under hela böneveckan möts kristna kyrkor runt om i Sverige i både gudstjänstliv, samtal och samvaro.

En ekumenisk arbetsgrupp från Burkina Faso har valt tema för årets bönevecka utifrån liknelsen om den barmhärtiga samariern (Lukasevangeliet 10:27):

Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.

Evenemang

• Måndagen den 22 januari arrangeras ett samtal kl. 19:00 med titeln "Vandra tillsammans: om ekumenikens nödvändighet och utmaning" i S:ta Eugenia katolska församling. Medverkande är kardinal Arborelius, Sofia Camnerin (generalsekreterare för Sveriges kristna råd) samt Magdalena Dahlborg.
  • För övriga evenemang i vårt stift hänvisar vi till respektive församlings hemsida.

Material från Sveriges kristna råd