Nytt från Veritas: "Jesuiternas historia i Sverige"

Nu ger Veritas förlag ut "Jesuiternas historia i Sverige 1879–2001", en ny och spännande bok om en viktig del av vår katolska kyrka i Sverige.

Boken är författad av jesuitpatern Klaus Schatz, tidigare professor i kyrkohistoria i Frankfurt am Main. Han har utifrån skriftliga källor och intervjuer med dem som idag lever i Jesu sällskap i Sverige ingående skildrat jesuiternas arbete i vårt land, från ankomsten på 1800-talet och fram till det tjugoförsta århundradet.

Jesuiternas bidrag till det katolska livet i Sverige är betydande och handlar inte bara om församlingstjänst, utan lika mycket om intellektuell verksamhet: utbildning och forskning, författarskap, bok- och tidskriftsutgivning. Samt - inte minst - grundandet av Newmaninstitutet i Uppsala, en högskola för filosofi, teologi och kultur.

Boken kostar 265 kr och kan beställas via Veritas förlags hemsida.

Boksamtal

Torsdagen den 16 maj kl. 19.00 presenteras boken på Katolskt forum vid S:ta Eugenia församling i Stockholm. Presentationen följs av ett samtal mellan Kjell Blückert, Katolsk historisk förening, Anna Minara Ciardi, Veritas förlag, Lars Hallberg, tidigare 1:e arkivarie på Riksarkivet och p Jörg Nies SJ, doktorand vid det påvliga universitetet Gregoriana i Rom.