Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre 28 juli

”Stöt inte bort mig på min ålderdom” (Ps 71:9) är temat för påve Franciskus budskap för den fjärde Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre som hela kyrkan uppmanas att fira den 28 juli. I budskapet skriver påven om den svåra ensamheten som är många äldre människors lott i dagens värld.

Budskapet i svensk översättning finns här.

Budskapet på italienska, engelska, tyska, spanska, portugisiska, polska och arabiska finns här.

Påve Franciskus instiftade världsdagen för att uppmärksamma de äldres viktiga roll i familjen, samhället och kyrkan och för att uppmuntra till mer närhet mellan äldre föräldrar och vuxna barn, och mellan far/morföräldrar och barnbarn.

Världsdagen för far- och morföräldrar och de äldre firas på den fjärde söndagen i juli i anslutning till minnesdagen för Jesu morföräldrar Anna och Joakim.

Foto: Vatican News