Franciskusdagen i Kungsträdgården - en familjefest för barn och husdjur

Den helige Franciskus är djurens skyddshelgon och för att minnas honom och hans kärlek till naturen är det en gammal tradition i katolska kyrkan att i början av oktober välsigna husdjur. I Stockholm firas helgonet genom den stora familjefesten (och husdjursfesten) "Franciskusdagen" som arrangeras i Kungsträdgården den 5 oktober.

Dagen inleds kl. 10:30 då en staty av den helige Franciskus bärs i en procession runt parken. Kl. 11:00 firar kardinal Anders Arborelius en mässa som avslutas med en välsignelse av alla husdjur som är på plats. Därefter följer aktiviteter på och utanför scenen som leds av konferencier Edward Blom. Bland annat erbjuds ponnyridning, fiskdamm, hoppborg och gratis saft och bullar till alla barn.

Den sista programpunkten under Franciskusdagen är ett öppet seminarium med den nederländske prästen f Michel Remery. Föredragets titel är "Hur kan den helige Franciskus utmana dig idag?" och det startar kl. 13:00 i S:ta Eugenia katolska kyrka som ligger vid Kungsträdgården.

Franciskusdagen arrangeras av Katolska pedagogiska nämnden (KPN) i Stockholms katolska stift.

Programmet i detalj finns här.