Nytt från Veritas: "En kort introduktion till ekumenik"

Ekumenik är de kristnas arbete för att nå den enhet Jesus själv bett om "för att världen ska tro" men det handlar inte enbart om att vittna om den egna tron utan också om att vara öppen för de gåvor andra kristna kan hjälpa oss att upptäcka och förstå.

I dagens Sverige lever olika kristna traditioner sida vid sida, och många katoliker har kristna av andra traditioner som kollegor, skolkamrater och kanske även som livskamrater. Ekumeniken blir därmed en del av vardagen, men det ställer också nya krav på oss när det gäller kunskap om såväl den egna tron som andras.

I "En kort introduktion till ekumenik" presenteras den katolska kyrkans förståelse av ekumeniken och dess mål, men också de viktigare ekumeniska organisationerna och den svenska kyrkokartan, samt råd och tips för lokalt och praktiskt ekumeniskt engagemang.

Författare är Magdalena Dahlborg. Magdalena är redaktör på tidskriften Signum och har varit aktiv i den nationella ekumeniken sedan 1999. Hon var stiftets handläggare för ekumenik under åren 2010 till 2018 och har också deltagit i flera av stiftets officiella samtal med andra kristna samfund.

Boken ingår som nr 9 i Veritas skriftserie "En kort introduktion till...", den kostar 175:00 kr och kan beställas via Veritas Förlag.

"En kort introduktion till ekumenik" lanseras genom ett samtal i S:ta Eugenia katolska församling måndagen den 22 januari kl. 19:00. Då samtalar kardinal Abrorelius, Sofia Camnerin från Sveriges kristna råd och Magdalena Dahlborg med p Dominik Terstriep SJ om ekumenikens nödvändighet och utmaning.

Mer information finns här.