Manifestation mot utdrivningen av kristna från Nagorno-Karabach

En manifestation hölls i Kungsträdgården i Stockholm, söndagen den 1 oktober, för att uppmärksamma och protestera mot de senaste veckornas utdrivning av kristna armenier i Nagorno-Karabach, eller ”Artsakh” som regionen också kallas av armenier. På knappt två veckor har åttio procent av befolkningen på närmare 120,000 armenier utdrivits från Artsakh av trupper från grannlandet Azerbajdzjan – ett land där en överväldigande majoritet är muslimer.

”Med denna utdrivning av den armeniska urbefolkningen, som har bott där i tusentals år, vill Azerbajdzjan att Artsakh med våld ska bli en del av sitt territorium och med följden att regionen ska befolkas av azeriska muslimer”, säger Isa-Lei Arminé Moberg, som är en av arrangörerna av manifestationen.

Cirka 200 deltagare samlades i Kungsträdgården i Stockholm

Representanter från riksdagspartierna – utom Sverigedemokrater, Miljöpartiet och Centerpartiet – var närvarande och höll tal för att visa sin solidaritet med de flyende från Artsakh till Armenien. Samtliga talare framhöll att det som sker i Artsakh är en etnisk rensning av armenier. Det syftades på det som hände 1915-1923 då en och en halv miljon kristna armenier utdrevs och mördades i det ottomanska imperiet. Talarna framhöll att allt måste göras av omvärlden, särskilt FN och EU, för att förhindra denna tragedis fortsatta utveckling, samt att Azerbajdzjan bör ställas till svars för sitt agerande.

Förutom anförande av ordförande Katrin Hakopian från Armeniska Riksförbundet i Sverige höll två unga från det armenisk-svenska ungdomsförbundet känslomässiga tal om de flyende barnens situation i Artsakh, som en påminnelse inför dagens (2:a oktober) firande av FN:s internationella barndag. ”De utsvultna barnen, som med sina föräldrar flyr över gränsen med knappt några ägodelar, har inget att fira i denna tragiska situation”, sa ordförande Melvyn Massih till de drygt tvåhundra församlade. ”Visst ska vi tänka på barnen, samtidigt ska vi inte glömma de äldre som efter att ha levt ett helt liv i Artsakh tvingats fly och kommer nog aldrig kunna återvända mer till sina hem och sitt hemland.”

Fader Mgrditch Grigoryan från det armeniska apostoliska samfundet i Stockholm i sitt tal lyfte fram att det är viktigt i dessa utmanande tider att försöka hitta hoppet i det som förenar oss som folk och människor oavsett var vi än befinner oss.

Påve Franciskus har vädjat till de inblandade parterna och till det internationella samfundet, att göra allt för att hitta fredliga lösningar för folkets bästa och respektera den mänskliga värdigheten i denna konflikt.

Stockholms katolska stift förbereder en hjälpinsats i samarbete med lokala kyrkor i Armenien. Torrmat, mediciner, hygienartiklar och varma kläder kommer att utdelas till flyktingarna. Behoven är enorma, då många bara hade en kort stund på sig att lämna sina hem och byar. Många drabbade är traumatiserade och kommer att ges psykosocialt stöd och vägledning.

Charles Câmara

Medarbetare på biskopsämbetet